خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/30 - 13:17
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
عزیزی در دیداربا رییس کمیسیون امور بین الملل پارلمان بلاروس گفت:

تداوم همکاری موجب بی اثر شدن تحریم ­های غرب علیه ایران و بلاروس می شود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دیدار رییس کمیسیون امور بین‌الملل پارلمان بلاروس گفت: تداوم همکاری های دو کشور در سازمان های بین المللی و منطقه ای موجب بی اثر شدن تحریم­‌های غیرقانونی و ضد حقوق بشری علیه ایران و بلاروس می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ابراهیم عزیزی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و هیات همراه در ادامه حضور در بلاروس و در حاشیه اجلاس پیمان امنیت جمعی  با آندره ساوینیخ رییس کمیسیون امور بین الملل پارلمان جمهوری بلاروس دیدار و گفتگو کرد.



عزیزی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط دوستانه دو کشور در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بویژه روابط پارلمانی گفت: مجلس شورای اسلامی بر تداوم، توسعه و تحکیم مناسبات با جمهوری بلاروس تاکید دارد.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر استفاده حداکثری از فرصتهای اقتصادی و تجاری در دوکشور تاکید کرد و افزود: با توجه به روابط سیاسی و دوستانه دو کشور انتظار می­ رود ارتباطات اقتصادی و تجاری فیمابین نیز متناسب با ظرفیت‌های بالای ایران و بلاروس ارتقا یابد. در این راستا، تنظیم نقشه راه همکاری اقتصادی دو کشور و برگزاری نمایشگاه های ویژه اقتصادی به افزایش سطح تعاملات فیمابین منجر می‌گردد.



نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی رایزنی و گفتگوهای مستمر میان مقامات سیاسی و پارلمانی دو کشور درخصوص تحولات منطقه را مهم ارزیابی کرد و تبادل هیات‌ها و رفت و آمدهای پارلمانی میان نمایندگان کمیسیون­های تخصصی در مجالس ایران و بلاروس را مورد تاکید قرار داد.



عزیزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات منطقه و جهان تصریح کرد: سیاست یکجانبه گرایی آمریکا، عدم استقلال سیاسی کشورهای اروپایی در سیاست خارجی، ماجراجویی های رژیم صهیونیستی و جنگ اوکراین و روسیه تهدیدهایی است که ثبات و امنیت بین المللی را تحت شعاع خود قرار داده است.



وی افزود: سیاست غلط آمریکا دمیدن به آتش جنگ در اوکراین است تا با فروش تجهیزات نظامی اهداف خود را دنبال نماید.



نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، فرار خفت بار آمریکا از افغانستان و شکست سیاست هایش در سوریه و عراق را نشاندهنده افول قدرت آمریکا در منطقه دانست.



وی در پایان با اشاره به تحریم­های ظالمانه علیه دو ملت ایران و بلاروس گفت: تداوم همکاری های دو کشور در سازمان های بین المللی و منطقه ای و تبادل تجارب، موجب بی اثر شدن تحریم­های غیرقانونی و ضد حقوق بشری آمریکا و کشورهای غربی می شود.



آندره ساوینیخ رییس کمیسیون امور بین الملل پارلمان جمهوری بلاروس و رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران نیز در این دیدار، توسعه مناسبات کشورش با جمهوری اسلامی ایران را با اهمیت خواند گفت: جمهوری اسلامی ایران شریکی مطمئن برای بلاروس محسوب می‌شود و نقش مهمی در تحولات منطقه و جهان دارد.



ساوینیخ سیاست جهانی سازی آمریکا را پروژه ای شکست خورده دانست و ادامه داد: دوران یکجانبه گرایی آمریکا به سر رسیده و دنیا دیگر یک دهکده نیست که آمریکا کدخدای آن باشد.



رییس کمیسیون امور بین الملل پارلمان جمهوری بلاروس تعامل میان کشورهای همسو و همفکر در مجامع بین المللی و منطقه ای را مهم ارزیابی کرد و بر تداوم گفتگوهای سیاسی و همکاری های منطقه ای میان جمهوری بلاروس و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.



به گزارش خانه ملت، روح الله حضرت پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز که در این دیدار حضور داشت در سخنانی بر توسعه و گسترش مناسبات دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس در زمینه های گوناگون تاکید کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 361920
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار